Inovācijas, kas glābj dzīvības

Inovācijas, kas glābj dzīvības

Neatliekamā medicīniskā palīdzība ir nozare, kurā katra sekunde var būt izšķiroša. Precīzai komunikācijai starp cilvēku, kurš sauc pēc palīdzības, dispečeru, ātrās palīdzības brigādi un slimnīcu ir kritiska loma.

Celmlauzis Latvijā

Līdz 2012. gadam Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) dispečeri darbā izmantoja 90. gados izstrādātus IT risinājumus. Par spīti regulārajiem atjauninājumiem, pienāca brīdis, kad sistēmas turpmāka uzturēšana vairs nebija ekonomiski izdevīga. Bija arī skaidrs, ka uz toreizējo tehnoloģiju bāzes nav vērts izstrādāt jaunu funkcionalitāti – NMPD jau bija ieviesis vairākas paralēlas sistēmas, kas katra nodrošināja citu funkcionalitāti, bet savstarpēji nevarēja nodrošināt pilnvērtīgu informācijas apmaiņu. Tika pieņemts lēmums ieviest pavisam jaunu sistēmu, kura pārņemtu visu neatliekamās medicīniskās palīdzības funkcionalitāti vienā platformā. 

Informācijas sistēma Emy ir elastīga un ērti pieejama lietošanai gan stacionārajā datorā, gan mobilajās ierīcēs

Par risinājumu tika izvēlēts Emy – operatīvo dienestu informācijas sistēma, kuru izstrādāja Meditec, latviešu IT uzņēmums, kas specializējas digitālajos veselības aprūpes risinājumos un ir īstenojis vairāk nekā 80 valsts mēroga projektu. 

Emy apvieno zvana saņemšanas, informācijas apstrādes, brigāžu pārvaldības un pacientu datu apstrādes funkcijas. Tas ir inteliģents risinājums, kas lielu daļu procesu spēj automatizēt, padarot operatīvo dienestu darbu ātrāku. Noteiktos gadījumos, saņemot zvanu, Emy spēj automātiski identificēt zvanītāju. Emy atvieglo izsaukuma dokumentācijas noformēšanu, maksimāli daudz informācijas piedāvājot izvēļņu veidā. Nosūtīšanai uz izsaukumu Emy piedāvā tuvāko ātrās palīdzības brigādi. 

Lai varētu pilnīgi izmantot sistēmas sniegtās iespējas, mūsdienīgi komunikācijas rīki tika izstrādāti arī ātrās palīdzības brigādēm, kas pieslēdzas Emy, izmantojot Windows planšetdatorus HP ElitePad 1000 G2. Planšetēs ir uzstādīts EmyTab – sistēmas papildinājums, kas darbojas Windows platformā un ir paredzēts izmantošanai gan brigāžu planšetēs, gan viedtālruņos. EmyTab uzdevums ir atvieglot brigāžu darbu, nodrošinot efektīvu informācijas plūsmu starp brigādi un dispečeru un samazinot laiku, kas ir nepieciešams medicīniskās dokumentācijas aizpildīšanai.

Lietotne HealthPoint ļauj nekavējoties nodot palīdzības dienestiem izsaucēja atrašanās vietu vai sazināties ar savu ģimenes ārstu

Lietotne arī pacientiem

Lai papildinātu Emy sistēmas funkcionalitāti, Meditec viedtālruņiem un planšetēm ir izstrādājis iedzīvotājiem paredzētu lietotni HealthPoint. Lietotne ļauj nodot palīdzības dienestiem izsaucēja atrašanās vietas koordinātas, tādējādi paātrinot mediķu nokļūšanu izsaukuma vietā.

„Lietotnes atsūtītie dati dispečeram var palīdzēt sarežģītās situācijās, piemēram, ja izsaukums ir no mazapdzīvotas vietas ārpus pilsētām, ja zvanītājs ir nonācis nepazīstamā vietā un nespēj pateikt adresi, ja pacients vai cietušais veselības stāvokļa dēļ nespēj pateikt precīzu adresi vai nosaukt kādus tuvākos orientierus. Lietotne HealthPoint dispečeru dienestam nodod arī informāciju par zvanītāja identitāti, vecumu u. c. būtisku informāciju, ko lietotnē ir ievadījis lietotājs,” stāsta SIA Meditec ražošanas direktors valdes loceklis Sergejs Skusovs.

Stabils tehnoloģiju pamats

Neatliekamās palīdzības jomā vairāk nekā jebkurā citā IT risinājuma garantēta stabila un nepārtraukta darbība ir absolūts priekšnoteikums. Sistēmai ir jāstrādā perfekti 24/7/365. Risinājuma pamatā ir mākonī bāzētajā platformā Microsoft Azure izvietotā dispečeru sistēma, kas nodrošina zvana saņemšanu, apstrādi un brigādes nosūtīšanu. Tai ir pievienots modulis, kas ļauj saņemt papildu informāciju no lietotnes HealthPoint. Lai sistēma pilnvērtīgi funkcionētu, platformai Azure ir jāspēj apstrādāt lielu datu apjomu reāllaikā un papildus tam ir jānodrošina augsts personas informācijas aizsardzības līmenis. Visā tīklā komunikācija tiek šifrēta pēc augstākajiem SSL standartiem, un tā ir pieejama tikai atbildīgajiem darbiniekiem.

Pirmā no daudzām

Emy sistēma ir būvēta, lai to varētu paplašināt un papildināt pēc nepieciešamības. NMPD gan ir pirmais dienests Latvijā, kas ir ieviesis Emy, tomēr, visticamāk, tas nebūs vienīgais, jo sistēma ir izmantojama arī citu operatīvo dienestu darbībā. Arī vairāki ārvalstu neatliekamās palīdzības dienesti ir ieinteresējušies par sistēmas ieviešanas iespējām. 

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!