Kibersports un Z paaudze

Kibersports un Z paaudze

Mūsdienu kibersports (arī elektroniskais sports jeb esports – dažādu datorspēļu kā individuālie, tā komandu turnīri) aizvien vairāk sāk līdzināties tradicionālajām sporta spēlēm, protams, ja neievēro zināmu specifiku. Tādu spēļu kā Dota 2, League of Legends, StarCraft 2, Counter-Strike un vēl citu turnīri e-sporta stadionos pulcē tūkstošiem līdzjutēju, turnīri tiek pārraidīti televīzijās un tādos servisos kā Twitch un YouTube, bet straumēšanas tiešraižu auditorija 2015. gadā sasniedza 226 miljonus unikālo lietotāju, savukārt vēl 2012. gadā šis rādītājs bija 91,5 miljoni līdzjutēju. Popularitātei seko arī aizvien lielāki balvu fondi, parādās aizvien lielāks skaits dažādu līmeņu turnīru, iesaistot aizvien vairāk spēlētāju, tiek būvētas jaunas kibersporta arēnas, atveras pirmie e-sporta bāri, un, kā jau pieklājas, veidojas arī fanu klubi, kuru starpā jau raisās pirmie konflikti. 

Industrija piesaista arī aizvien vairāk reklāmdevēju, to vidū par sponsoriem kļūst lielas kompānijas. Kibersportā ir parādījušās savas zvaigznes, bet uzvara nozīmīgākajos turnīros vārda tiešā nozīmē ļauj kļūt par miljonāriem. Nebūt ne mazsvarīgs ir fakts, ka e-sports jau virknē pasaules valstu ir atzīts par oficiālu sporta disciplīnu un tuvākās desmitgades laikā gatavojas pretendēt uz olimpiskā sporta veida statusu. 

Spoža industrijas nākotne tiek prognozēta arī no biznesa viedokļa, paverot iespējas ne tikai datorspēļu izstrādātājiem vai datoru un aksesuāru ražotājiem

Spoža industrijas nākotne tiek prognozēta arī no biznesa viedokļa, paverot iespējas ne tikai datorspēļu izstrādātājiem vai datoru un aksesuāru ražotājiem. Kā liecina Newzoo aprēķini, tikai turnīru translāciju tiesību, sacensību biļešu, reklāmas utt. pārdošana, kas 2015. gadā globālā mērogā nodrošināja ieņēmumus 325 miljonu ASV dolāru apmērā, 2016. gadā pieaugs līdz 463 miljoniem dolāru, bet 2019. gadā pārsniegs 1 miljardu dolāru. Savukārt industrija kopumā atbilstīgi SuperData Research aplēsēm 2015. gadā radīja ieņēmumus gandrīz 750 miljonu ASV dolāru apmērā, un tiek prognozēts, ka jau 2018. gadā tie sasniegs 1,9 miljardus dolāru.

E-sporta totalizatoru uzplaukumu, radot pamatīgas problēmas visu veidu varas iestādēm, sekmē kriptovalūtas

Savā ziņā vēl daudzsološākas ir Eilers Research aplēses, kuras liecina: 2015. gadā kibersporta cienītāju likmes uz spēļu rezultātiem pasaulē kopumā bija ap 250 miljoniem ASV dolāru, bet jau 2020. gadā tās sasniegs fantastiskus 23,5 miljardus dolāru. Nav skaidrs, cik pamatoti ir aprēķini, taču daudzas totalizatoru kompānijas, to vidū Betway, atver kibersportam paredzētas sadaļas, un populāri kļūst arī tikai kibersportam paredzēti totalizatori. Zināmākais ir Unikrn, un viens no lielākajiem tā investoriem ir Nacionālās Basketbola asociācijas (NBA) kluba Dallas Mavericks īpašnieks Marks Kubans. Līdztekus totalizatoriem parādās arī tādi portāli kā Evolve Arenas, kur spēlētājiem tiek dota iespēja apvienoties komandās un cīnīties ar citām komandām, reizē pašiem veicot iemaksas balvu fondā, kas bieži vien ir pavisam nelielas, ļaujot piesaistīt lielu skaitu spēlētāju.

Ir vērts piebilst, ka e-sporta totalizatoru uzplaukumu, radot pamatīgas problēmas visu veidu varas iestādēm, sekmē kriptovalūtas, un tiek lēsts, ka aptuveni puse transakciju šajā tirgū notiek, izmantojot bitcoin, jo darījumi ir anonīmi, bet pārskaitījumi notiek dažu sekunžu laikā. Tiek uzskatīts, ka bitcoin priekšroku dod t. s. centeniāļi jeb Z paaudze (Generation Z) – jaunieši, kas ir nākuši pasaulē pēc 1990. gadu vidus un kurus no iepriekšējās paaudzes atšķir vienlaicīga dzīvošana kā reālajā pasaulē, tā virtuālajā vidē, kur pašsaprotami iederas arī kibersports. 

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Izstāžu centrs Ķīpsala, Rīga
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!