Viedās pasaules spožums un posts

Viedās pasaules spožums un posts

Tas, kas izpleš viedtālruņa vai planšetdatora lietojuma robežas datoram neaizsniedzamos tālumos, ir iebūvētie sensori, kameras un mobilitāte – katrā telefonā ir magnetometrs (vienkārši sakot, kompass), GPS, žiroskops un akselerometrs, kuru sadarbība realizējas jomās, kurās parastais dators ir, tā teikt, akls, kurls un nejutīgs.

Līdzīgi, iebūvējot datoru un sensorus citās mums apkārtējās ierīcēs, to sniegtās iespējas paplašinās attiecīgo ierīču vectētiņiem un vecmāmiņām neaizsniedzamos tālumos – mums ir no viedtālruņa vadāmi roboti putekļsūcēji un tējkannas, televizori, kuri patiesībā ir datori, automašīnas, kuras pašas vai ar viedtālruņa starpniecību saņem informāciju par satiksmes situāciju un avārijas gadījumā pašas izsauks palīdzības dienestu, nosūtot arī precīzu atrašanās vietu. 

Internets un viedums ir ieaudies mūsu ikdienā, nereti kļūstot nemanāms – ar interneta savienojumu aprīkoti luksofori koriģē gaismu pārslēgšanu atbilstīgi satiksmes plūsmai, navigācijas lietotne, aprēķinot ceļu, pa kuru mēs ātrāk varam nokļūt galamērķī, izmanto citu šīs pašas lietotnes izmantotāju reāllaika un vēsturiskos datus; galu galā ir jājautā, ko tad mēs īsti saucam par viedumu un ko no tā sagaidām. Domājams, nebūs daudz pārspīlēts, sakot, ka mēs, šo ierīču lietotāji, vēlamies, lai viedums nodrošina to, ka darbības, kuru veikšanai nav nepieciešamas tikai cilvēkam piemītošās spējas, notiktu pašas no sevis. Testējot pirmo Apple Watch gandrīz pirms diviem gadiem, atceros, ka pozitīvais sausais atlikums bija ne jau pulkstenī redzamās un uz rokas sajūtamās notifikācijas, bet gan atziņa, ka, pateicoties pulkstenim, es daudz retāk tveru pēc paša tālruņa. Tas kalpo kā papildu filtrs, kurš padara manu dienu mazāk saraustītu, jo, ko gan tur slēpt, nereti, kolīdz paņem rokā tālruni – neatkarīgi no tā, kāds bija sākotnējais iemesls, pie reizes paskaties arī ienākušos e-pasta ziņojumus, ja situācija un garastāvoklis ir atbilstīgs, arī vēl kaut ko citu – te kaut kas piesaista uzmanību tviterī, te gribas uzmest aci laika ziņām, īsi sakot, visa pasākuma lietderība un nepieciešamība ir apšaubāma, ne vien no produktivitātes, bet arī no jebkāda cita aspekta raugoties. Līdzīgi ir ar citiem viedajiem knubiņiem – patiesais viedās mājas sniegtais ieguvums ir nevis iespēja kurā katrā mirklī uzzināt, cik grādu ir virtuvē, bet gan tas, ka, kolīdz tur kļūs aukstāks, nekā esam iestatījuši, bez mūsu tiešas iesaistes ieslēgsies sildītājs, turklāt tas notiks tikai tad, ja mums tas ir nepieciešams, šādi nodrošinot iespēju ietaupīt.

Cik saprotams un galalietotāja vajadzībām atbilstīgs ir iemesls, kāpēc mēs šo konkrēto produktu esam padarījuši par viedu?

Protams, ikkatrs no mums, jaunu ierīci vai tehnoloģiju pieradinot, piedzīvo arī sava veida trauksmainu tehnogēnas sajūsmas stadiju, kuras laikā atkal un atkal paņemam rokā uzticamo viedtālruni, lai paskatītos, cik tad īsti tai virtuvē to grādu ir, joka pēc pamainām iestatījumus, lai redzētu, kā tas izskatās Fārenheita skalā, paspēlējamies ar slēdzīšiem, izbaudot tehnoloģiju radīto iespēju kaut ko ieslēgt vai izslēgt, fiziski slēdzim nemaz nepieskaroties. Par laimi, visai drīz nemiers izzūd, un mēs gluži vienkārši ļaujam viedajām lietiņām pildīt savu uzdevumu, pamanot to eksistenci tikai tad, kad nonākam vidē, kura nav vieda un kurā šīs ierastās lietas ir darāmas pēc, hm, sentēvu modes (ir jābrīnās, cik liels laika posms mūsdienās ir nieka 5–7 gadi…), vai arī kad vienu vai otru iemeslu dēļ mūsu viedajā sadzīvē pēkšņi kaut kas nedarbojas, kā nākas.

No ražojošā biznesa viedokļa šodien situācija viedo lietu frontē ir daudz labvēlīgāka nekā pirms nieka pāris gadiem – mūsdienās savā produktā iebūvēt, teiksim, uz atvērtā koda platformas Arduino bāzētu mikrokontrolieri, lai ar Wi-Fi starpniecību vadītu slēdzīšus un nolasītu sensoru datus, nebūt nav dārgi – tas produkta pašizmaksu sadārdzina, augstākais, par 7–8 eiro. Lielais jautājums un izaicinājums ir ne tik daudz risinājums aparatūras līmenī, bet gan programmatūra un tas, cik saprotams un galalietotāja vajadzībām atbilstīgs ir iemesls, kāpēc mēs šo konkrēto produktu esam padarījuši par viedu. Ja iemesls ir skaidri nolasāms un lietotne – ērti lietojama un saprotama tipiskam konkrētās ierīces mērķauditorijas pārstāvim, tad tā būs uzvara. 

To, ka atrast atbildi uz iepriekšminēto Kāpēc? nav viegli, pierāda šābrīža situācija plašpatēriņa viedierīču tirgū – kolīdz pirmais entuziastu vilnis, kas ir gatavs pirkt produktu tikai tāpēc vien, ka tas ir vieds, ir apkalpots, kļūst skaidrs, ka galalietotājam daudz vieglāk ir pārdot nevis kādu nekonkrētu, vispārīgu, potenciāli universālu viedumu, bet gan ļoti konkrētu, specifisku konkrētās mērķauditorijas vajadzību apmierinošu. Paskatāmies veikalu plauktos un redzam, ka šobrīd pieprasīti ir tādi viedpulksteņi un aproces aktīva dzīvesveida ļaudīm, kuru būtiskākā funkcija ir pulsa mērītājs, kam seko GPS nodrošināta ātruma un veiktā attāluma izsekošana dārgākajos modeļos. Uz šo pašu auditoriju ir mērķēti viedie svari, kuri treniņu pūļu rezultātu ietērps glītās grafiku līknēs, atainojot svara un ķermeņa masas indeksa izmaiņas. 

Līdzīgi, piemēram, ir ar Philips Hue krāsās un gaišumā regulējamajām spuldzēm – to sniegtais ieguvums galalietotājam ir skaidri saprotams, bet šķietami tik loģiskā otrā soļa – Hue bāzes stacijas savietojamības ar platformu Apple HomeKit – ieguvumus izskaidrot jau ir daudz grūtāk, jo šo ierīču tirgus ir visai pazaļā attīstības stadijā, un, ja vēlamies padarīt savu māju viedu, tad sameklēt kopīgas platformas slēdzenes, sensorus, siltuma regulatorus, novērošanas kameras, elektrības patēriņa analizatorus u. c. nebūt nav viegli, jo īpaši tik mazā tirgū kā mūsējais.

Protams, ar laiku tas mainīsies – lielo ražotāju ieinteresētība attīstīt segmentu ir pietiekami liela, bet pagaidām tomēr dominē konkrētas, nosacīti izolētas mērķa ierīces: Apple savu pirmo Watch pozicionēja kā visai multifunkcionālu ierīci, bet divus gadus vēlāk uzkrītoši akcentē lietojumu vienā konkrētā – sportiskajā – jomā. Bet, kā šāgada pavasarī, uzstājoties IFA globālajā preses konferencē Honkongā, norādīja GfK globālais direktors plašpatēriņa elektronikā Jirgens Boinijs, visas ierīces mūsu mājā jau tuvā nākotnē sarunāsies viena ar otru vai nu tieši, vai ar interneta starpniecību, tādējādi paverot ceļu inovatīviem lietojumiem viedās mājas, veselības, fitnesa un mobilo maksājumu jomās. 

Šobrīd tieši plašpatēriņa elektronikas ražotāji Apple, Garmin, Philips, Samsung u. c. ir galvenais viedo lietu virzītājspēks: rūpnieciskajam segmentam un korporatīvajai videi ir lielāka inerce un racionālā aprēķinā balstīti ieviešanas apsvērumi – kamēr nav skaidri paredzami un aprēķināmi droši ieguvumi, netiek aktīvi ieguldīts pastāvošo, jau nostabilizēto procesu pārveidošanā par viediem. 

Neapšaubāmi lielākais vieduma potenciāls ir meklējams tālu ārpus vienas konkrētas ierīces sensoru maņām un komunikācijas iespējām ar saimnieka viedtālruni – lai viedums būtu patiesi vieds, papildus datu savākšanai un uzkrāšanai ir jābūt arī datu apstrādei, analīzei un prognozei, kuru spēj nodrošināt tikai mākonī paslēpušies superjaudīgi datori. 

Netālā nākotnē sagaidāmais VR un AR iznāciens ārpus atsevišķu datorspēlīšu pasaules nav iedomājams bez mākoņpakalpojumu iesaistes

Starp citu, arī jūsu viedtālruņos un datoros mītošie digitālie asistenti (tādi kā Siri, Cortana, Google Now, Amazon Echo) gan balss pazīšanai, gan jūsu teiktā interpretēšanai un atbildes sameklēšanai un došanai izmanto mākoņdatošanu, un nav šaubu, ka arī netālā nākotnē sagaidāmais mākslīgās un papildinātās (VR un AR) realitātes iznāciens ārpus atsevišķu datorspēlīšu pasaules nav iedomājams bez mākoņpakalpojumu iesaistes milzīgā apstrādājamo datu apjoma dēļ – vairumam ikdienas lietojumu jūsu dators visdrīzāk ir ātrdarbīgāks, nekā tas patiesībā ir nepieciešams, bet virknei VR un AR lietojumu ar tā veiktspēju izrādīsies par maz, nemaz nerunājot par mobilo ierīču izredzēm. 

Tādējādi pāris gadu laikā esam un būsim liecinieki tam, ka viedierīču pasaule decentralizēsies – vēl nesen visiem bija skaidrs, ka viedajā pasaulē viss griežas ap viedtālruni, bet šodien redzam, ka viedtālrunis ir tikai viens no ķēdes locekļiem, un nebūt nav teikts, ka bez tā kāda konkrēta viedā risinājuma ietvaros nav iespējams iztikt. Vēl vairāk – ir taču skaidrs, ka, teiksim, vieds ledusskapis ir spēcīgāks un uzticamāks pretendents viedās mājas komandiera vietai, galu galā tajā pilnīgi noteikti ir iespējams iebūvēt jaudīgāku procesoru, lielāku operatīvās un pastāvīgās atmiņas apjomu, tam neizlādējas akumulators, u. tml. 

Drošība ir īpaši svarīgs jautājums viedo ierīču pasaulē. Piemēram, nupat, 2016. gada 21. oktobrī, notika masveida DDoS uzbrukums virknei ASV tīmekļa vietņu un pakalpojumu sniedzēju (The Verge, PayPal, CNN, Netflix, Twitter, The New York Times u. c.), un tajā būtisku lomu nospēlēja tieši nedrošas IoT ierīces, kuras ļaunatūra Mirai iesaistīja uzbrukumu veicošajā robottīklā. Kā tika izpētījuši uzņēmuma Flashpoint drošības eksperti, Mirai pārmeklēja internetā esošās IoT ierīces, kuru saimnieki nebija nomainījuši noklusējuma administratora vārdu un paroli, ieguva kontroli pār šīm ierīcēm un sūtīja tās uzbrukumā. Kā noskaidroja drošības speciālisti, tirgū ir nopērkams liels skaits tādu IP kameru un videoierakstītāju, kuros ražotājs galalietotājam pat nav paredzējis iespēju nomainīt administratora vārdu un paroli… 

No rezultāta viedokļa nav pilnīgi nekādas atšķirības, vai pieprasījumu nabaga mājaslapas serverim ir nosūtījis dators vai vieda tējkanna. Tā kā tējkannas u. c. viedierīces mājā to saimnieki uzmana, visticamāk, mazāk rūpīgi nekā datoru un iespēja uzstādīt kādu aizsargājošu programmatūru tām visdrīzāk nav pat paredzēta, straujais prognozētais viedo ierīču skaita pieaugums ir īsta dāvana uzbrucējiem.

No galalietotāja viedokļa skatoties, ne mazāk svarīga ir paša viedās mājas datu, ierīču un to vadīto procesu drošība, tāpēc tad, kad meklējam savas viedās dzīves risinājumu, īpašu uzmanību pievēršam tam, kā tiek nodrošināta ierīču autorizācija un to savstarpējās saziņas šifrēšana.

Būsim uzmanīgi savā viedumā! 

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!