Iepriekš paredzamās vilšanās

Iepriekš paredzamās vilšanās

Viens no spilgtiem piemēriem šajā ziņā ir virtuālā realitāte (VR) un augmentētā (papildinātā, paplašinātā) realitāte (PR). Attiecībā uz tām vēl 2016. gadā valdīja milzīgs optimisms kā industrijas pārstāvju – tehnoloģiju attīstītāju, iekārtu ražotāju un satura izstrādātāju, tā ekspertu vidū. Tomēr, kad 2017. gada aprīlī Lielbritānijā, Bristolē, notika ikgadējā izstāde Virtual Reality World Congress, tās dalībnieku vidū valdīja drūms noskaņojums, publikas interese par industrijas sasniegumiem bija vairāk nekā pieticīga, bet sociālajos tīklos izskanēja joks ar ievērojamu daļu patiesības: virtualitāte ir pamatīgi cietusi, saduroties ar realitāti. 

Par spīti faktam, ka izstādes laikā tika paziņots par vairākiem nozarei zīmīgiem sasniegumiem, to vidū tādiem kā Microsoft izstrādātās iekārtas HoloLens nonākšana pārdošanā vai pirmreizējā PR iekārtas izmantošana ķirurģijā, iemeslu dalībnieku pesimismam tiešām netrūka. Neilgi pirms izstādes publiskotais CCS Insight ziņojums liecināja, ka VR iekārtu pārdošanas apjoms globālā mērogā ir izrādījies par 40 % zemāks, nekā tika prognozēts gadu iepriekš, bet pieprasītas ir galvenokārt samērā lētas un vienkāršas VR iekārtas, kas ir paredzētas viedtālruņa izmantošanai ekrāna vietā, tādas kā Samsung Gear VR un Daydream, ko piedāvā Google. Ievērojami sarežģītāku iekārtu, tādu kā Oculus, pieprasījumu, savukārt, ir grūti nodēvēt par dinamisku. Vairākas aptaujas vienlaikus liecināja arī, ka VR iekārtas tiek pirktas galvenokārt intereses apmierināšanai un ievērojama, bet bieži vien arī lielākā daļa patērētāju pēc tuvākas šo iekārtu iepazīšanas jūtas vīlušies, tādēļ vismaz pārskatāmā nākotnē neplāno tādas iegādāties atkārtoti. 

Rezultātā industrijas noskaņojums gada laikā ir strauji mainījies, tomēr šīs izmaiņas – pāriešana no vienas galējības otrā jeb no pārmērīga optimisma uz pārmērīgu pesimismu – bija pilnīgi paredzamas. Vēl 1995. gadā pētnieciskā kompānija Gartner nāca klajā ar tās ekspertu izstrādāto hype cycle (angļu val.) jeb tehnoloģiju brieduma līkni. Pēdējā ar vienkārša grafika palīdzību uzskatāmi parāda stadijas, caur kurām tapšanas gaitā nākas iziet visām jaunajām tehnoloģijām (emerging technologies). Protams, tas nenotiek vienādi ātri, jo konkrētu tehnoloģiju attīstība ir atkarīga no virknes faktoru, ieskaitot finanses. Mēdz gadīties, ka šķietami perspektīvām tehnoloģijām tā arī netiek atrasts praktisks lietojums, arī tādēļ, ka parādās alternatīvi risinājumi vai investori kādu citu iemeslu dēļ zaudē interesi par konkrēto tehnoloģiju, tomēr kopumā līkne tiek uzskatīta par universālu, bet cikla stadijas – par tādām, kuras nākas pārvarēt ikvienai jaunai tehnoloģijai, pirms sākas tās masveida izmantošana.

Joks ar ievērojamu daļu patiesības: virtualitāte ir pamatīgi cietusi, saduroties ar realitāti

Sākotnējais jaunas tehnoloģijas straujas attīstības posms Gartner līknē tiek dēvēts par inovācijas aizsākumu (innovation trigger), kam seko parasti īslaicīga paaugstināto cerību smaile (peak of inflated expectations) un ātra piezemēšanās līdz zemākajam punktam jeb atbrīvošanās no ilūzijām (trough of disillusionment). Būtībā līkne tikai ataino labi zināmo patiesību, ka pārmērīga ažiotāža, kas pavada tehnoloģiskās inovācijas, izraisa arī pārmērīgu entuziasmu un reāli nepiepildāmas cerības, to vidū finansiālas. Praksē jaunās tehnoloģijas saskaras ar virkni dažādu problēmu un neveiksmju, kuras, savukārt, izraisa tikpat strauju vilšanos, kas ir viens no kritiskākajiem punktiem tehnoloģiju attīstībā, jo var sekmēt arī investoru intereses dramatisku kritumu. Tikai pēc tam, kad ir pārdzīvota vilšanās jeb atbrīvošanās no ilūzijām, seko jau ievērojami lēnāka, samērīga tehnoloģijas attīstība (slope of enlightenment), kas beidzas ar tās masveida izmantošanu jeb produktivitātes plato (plateau of productivity). Ir jāpiebilst, ka pēdējais parasti nesasniedz tādus augstumus kā paaugstināto cerību laikā, t. i., tehnoloģijas potenciāls un praktiskais lietojums izrādās pieticīgāks, nekā cerēts. 

Gartner regulāri publisko pārskatu Hype Cycle for Emerging Technologies: ar tā palīdzību ir iespējams viegli ieraudzīt, kurā no cikla posmiem ir nonākusi kādas konkrētas tehnoloģijas attīstība. Uz grafika vienkārši tiek atzīmēta katras tehnoloģijas atrašanās vieta, pievienojot kompānijas aplēses par to, cik ilgs laiks ir nepieciešams, lai šī tehnoloģija sasniegtu produktivitātes plato. Jau iepriekšējie pārskati liecināja, ka VR un PR tehnoloģijas tuvojas zemākajam punktam savā attīstībā, savukārt šā raksta tapšanas brīdī jaunākais, 2017. gada augustā publiskotais pārskats rāda, ka VR šo punktu jau ir pārvarējusi un sākusi lēnās augšupejas stadiju un jau drīz tai sekos arī PR. Atbilstīgi Gartner aplēsēm – lai sasniegtu produktivitātes plato, VR būs nepieciešams mazāk par diviem gadiem, bet PR – 2–5 gadi. Ar termiņiem (atšķirībā no vietas ciklā) analītiķi gan var arī kļūdīties, tomēr, tā kā analīze attiecas uz samērā īsiem periodiem, nobīdes laikā nav īpaši būtiskas. Jebkurā gadījumā ABI Research prognozē, ka 2021. gadā pasaulē tiks pārdots jau līdz 110 miljoniem VR iekārtu, salīdzinot ar 6,3 miljoniem 2016. gadā (atbilstīgi SuperData aplēsēm). Lai gan prognoze, visticamāk, ir pārmēru optimistiska, par kopējo tendenci industrijā tā tomēr liecina.

Lai sasniegtu produktivitātes plato, VR būs nepieciešams mazāk par diviem gadiem, bet PR – 2–5 gadi

Ne mazāk svarīgi – Gartner pārskati ļauj viegli ieraudzīt, kuros no tehnoloģiju attīstības virzieniem ir gaidāms kritums un kuros – kāpums, piemēram, augtāko, pārspīlēto cerību punktu nesen ir pārvarējušas tādas tehnoloģijas kā mašīnmācīšanās (tiek prognozēts, ka līdz produktivitātes plato sasniegšanai tai būs nepieciešami 2–5 gadi), autonomas automašīnas (>10 gadi), nanocaurulīšu elektronika (5–10 gadi) un pat blokķēde (blockchain, arī 5–10 gadi), kā arī komerciālie bezpilota lidaparāti (2–5 gadi). Vēl uz augšupejošas līknes, taču tuvu augstākā punkta sasniegšanai, savukārt, atrodas lietu interneta platforma (2–5 gadi) un virtuālie palīgi (5–10 gadi). 

Kopumā šīs aplēses vajadzētu respektēt, aplūkojot jebkuras tehnoloģijas turpmāko attīstību, un, ja tas tiek darīts, tad jau nākas runāt nevis par nepiepildītām cerībām, bet likumsakarīgiem attīstības posmiem. 

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!