Kā IT sistēmām iemācīt sarunāties?

Kā IT sistēmām iemācīt sarunāties?

Tas tā būs, kamēr darba tirgū būs gana daudz cilvēku, kuri ir gatavi strādāt par zemu atalgojumu, turklāt ir pietiekami atbildīgi un precīzi. Ja šādu cilvēku pietiek, galvenais, ar ko uzņēmums riskē, nedomājot par sistēmu integrāciju, ir informācijas aprites ātrums un informācijas precizitāte. Savukārt, ja jūs neesat to laimīgo vidū, pie kuru durvīm pulcējas čakli cilvēki, kas ir gatavi strādāt par pusvelti, jums, lai nezaudētu konkurences cīņā, būs jādomā par sistēmu integrāciju.

Biznesa IT sistēmu nākotne

Agrāk valdīja uzskats, ka vispareizāk ir izvēlēties milzīgas sistēmas, kas spēj atbalstīt gandrīz visus uzņēmuma procesus, bet, attīstoties dažādiem nišas produktiem, arvien vairāk runā par to, ka nākotnē uzņēmumos būs atrodams samērā nelielu IT risinājumu zvērudārzs, kurā katra sistēma nodrošinās specifisku procesu atbalstu un funkcionalitāti. Obligāts nosacījums – visiem šiem dažādajiem risinājumiem ir jāspēj savstarpēji apmainīties ar datiem.

Sistēmas nesavieno tieši

PwC biznesa vadības un finanšu konsultāciju nodaļas direktore Baiba Apine uzskata, ka sistēmu integrācijai būs arvien būtiskāka loma uzņēmumu IT arhitektūrā. Integrējot pastāvošās sistēmas, ir nepieciešamas salīdzinoši mazākas investīcijas un galvenais biznesa ieguvums – savlaicīga un kvalitatīva informācija – ir panākams ātrāk. Diemžēl šāda pieeja sadārdzina kopējās IT uzturēšanas izmaksas arhitektūras sarežģītības un dažādības dēļ.

Zvērudārza valoda

Lai cik ļoti gribētos paņemt burvju nūjiņu un pateikt – „Visas sistēmas – integrējieties!” –, gluži tik vienkārši tas nav. Ir sistēmas, kuras būvējot nav domāts par nākotnes prasībām un kuras savienot ar jebko citu ir ļoti dārgi vai pat neiespējami. Vairumā gadījumu sistēmas nesavieno tieši, bet gan caur speciālām ārējām programmsaskarnēm jeb API (angļu val. application programming interface), kas faktiski ir kā spraudņi citu sistēmu pievienošanai vai datu apmaiņas nodrošināšanai. Ieviešot uzņēmumā jaunu sistēmu, noteikti ir vērts painteresēties, kādi integrācijas API sistēmai ir pieejami un kādu atbalstu integrācijai ar citām sistēmām piegādātājs nodrošina. Sarežģītākām sistēmām, kas satur dažādus datus, ir nepieciešami mazliet komplicētāki risinājumi, piemēram, Latvijā plaši pazīstamā resursu vadības sistēma VISMA Horizon ir integrējama caur speciālu platformu REST, ar kuras palīdzību datu apmaiņu ar citām sistēmām ir iespējams veikt ar daudzu nelielu savienojumu palīdzību.

Jāsāk ar analīzi

Daudzi uzņēmumi pieļauj kļūdu, pārsteidzīgi ķeroties pie integrācijas izstrādes. Integrācijas projektos pieredzējušā uzņēmuma Datakom programmatūras izstrādes departamenta vadītājs Vladimirs Dagenvalds atzīst: „Ja pasūtītājam pretī ir parasts izpildītājs – programmētājs, kas neiedomājas uzdot biznesam svarīgus jautājumus un veikt pienācīgu procesu analīzi, tad var gadīties, ka tiek palaists garām kāds nozīmīgs sīkums, kas ir kritiski svarīgs biznesam un efektīvām darbplūsmām. Jau pirms pirmās koda rindas uzrakstīšanas ir jābūt skaidram, vai sistēmas datus sūtīs abos virzienos vai tikai vienā; cik bieži dati būs jāatjauno; ja sistēmās ir dažādi dati, kurus uzskatīs par primārajiem, utt. Tas viss ir jāizpēta analīzes fāzē, kas ir pirmais solis integrācijas projektu īstenošanā.”

Integrāciju labāk uzticēt speciālistiem

Teorētiski integrāciju var izveidot jebkurš speciālists vai uzņēmums ar attiecīgajām zināšanām, tomēr praksē ir pierādījies, ka veiksmīgāki ir risinājumi, kur par integrāciju ir atbildīgs vienas vai otras savienojamās sistēmas piegādātājs. Pirmkārt, tas samazina iesaistīto loku, jo sistēmas piegādātājs būs jāpieaicina jebkurā gadījumā. Otrkārt, katrai sistēmai ir sava specifika, un to pārzinošs speciālists darbu paveiks daudz ātrāk un attiecīgi arī lētāk. Situācijas, kad visa integrācijai nepieciešamā API dokumentācija ir izmantojama bez izstrādātāja konsultācijām, ir retas un parasti iespējamas tikai mazām sistēmām vai pasaulē plaši izmantotiem standarta risinājumiem.

Neaizmirst par trešo pusi

Integrācija nav vienkāršs projekts, kas skar tikai pasūtītāju un darbu veicēju. Ir svarīgi jau darbu sākumā pieaicināt arī integrējamo sistēmu ražotājus vai apkalpotājus. Kāpēc? Visticamāk, integrācijas procesā būs nepieciešamas konsultācijas, un ir jāparedz to apjoms un izmaksas. Turklāt integrācija ir arī jāuztur, tāpēc ir jābūt skaidrībai par to, kas notiks, kad kādā no sistēmām veiks izmaiņas, kas būs atbildīgs par kļūdām un kā notiks to risināšana.

Izplatītākie biznesa sistēmu integrācijas veidi:

  • E-pakalpojumi, pasūtījumi, pa kalpojumi – grāmatvedība (rēķinu ģenerēšana u. tml.);
  • Ražošanas sistēma – resursu vadības sistēma (noliktava, pavadzīmes, klienti, līgumi u. c.);
  • Personāla uzskaite – datortīkla lietotāji, citu informācijas sistēmu lietotāji;
  • Resursu vadības sistēma – lietvedības sistēma;
  • Darba laika uzskaites, piekļuves kontroles sistēma – algu aprēķins grāmatvedībā
  • CRM (customer relationship management) sistēma – resursu vadības sistēma (klienti, līgumi u. c.);
  • Resursu vadības sistēma – atskaites un dažāda formāta datu eksports. 

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!