Papildināt ikdienas realitāti

Papildināt ikdienas realitāti

Minētā tehnoloģija ir papildinātā jeb paplašinātā realitāte (PR; angļu val. augmented reality). Lai gan vide, ko izjūtam ar visām maņām – redzi, dzirdi, tausti u. c. –, patiešām ir realitāte, šai realitātei šad un tad ir trūkumi. Un tas nav kāds aizliegtu baudvielu lietojoša hipija murgs. Piemēram, varam atrasties muzejā pie fantastiskas dabas ainavas ar ārvalstu mākslinieka parakstu. Bet kas viņš tāds ir? Kur vēl ir redzamas viņa gleznas? Vai arī esam pie kādas mazpazīstamas vēsturiskas personības pieminekļa. Kas viņa īsti bija – šī rakstniece, kuras vārds ir dzirdēts un kāds stāsts reiz lasīts?

PR redzamo papildina ar būtisko

Vēl nopietnāka situācija ir, ja uzņēmums darbinieku sūta labot Zanussi veļas mašīnu, tehniķis paķer līdzi biezo šīs firmas tehniskās pamācības grāmatu, bet, sasniedzis servisa klientu, pamana, ka satraukumā par grabošo un putas šļakstošo veļas mašīnu kliente nav pamanījusi, ka tā faktiski ir Bosch markas.

PR attīstīsies ļoti strauji, īpaši industriālajos lietojumos

Šajos gadījumos var nākt – un jau nāk – talkā PR risinājumi. PR darbojas, papildinot to, ko redzam, ar rakstisku, vizuālu vai grafisku informāciju par redzamo objektu. Praktiski PR darbojas, ja pret objektu vērš kādu ar kameru aprīkotu mobilo ierīci – tālruni vai planšeti – vai lieto īpašas brilles, kur redzes laukā parādās informācija par objektu. Patiesībā šāds risinājums nav īpaši jauns – to jau pazīstam kā mobilo kameru identificēto īpašo svītrkodu (QR Code ‘kvadrātkods’), kas iniciē attiecīgas mājaslapas parādīšanos mobilās ierīces interneta pārlūkā. Taču šādi skats caur mobilo ierīci uz interesējošo objektu parasti pazuda, to aizstāja mājaslapa. Patiesa PR gan saglabā skatu uz realitāti, gan to papildina ar tekstu, attēliem vai grafisku informāciju, piemēram, spēles Pokémon GO programmatūra, kas faktiski ir sava veida PR, dažādās vietās un nevietās lietotājam rādīja neesošus pokemonus kaut vai pie Krišjāņa Barona pieminekļa pakājes Vērmanes dārzā vai kādas baznīcas pagalmā.

Lai tas viss darbotos, protams, ir vajadzīga pastāvīga mobila interneta saikne un ne mazums rēķināšanas kapacitātes gan mobilajā ierīcē, gan attālinātajā serverī, kur glabājas realitāti papildinošie dati, teksti, attēli vai grafiskie simboli. Attēli var būt kustīgi pokemoni, tie var rādīt, kas lācītim ir vēderā vai arī, ja runa ir par vēsturisku objektu, kāds lācītis izskatījās pirms 100 gadiem, piemēram, kas atradās Brīvības pieminekļa vietā, pirms to pagājušā gadsimta 30. gadu vidū tur uzcēla. 

IT nozares eksperti prognozē, ka PR attīstīsies ļoti strauji, īpaši industriālajos lietojumos, piemēram, izdomātajā gadījumā ar Bosch veļas mašīnu, kura aiz pārskatīšanās tika pieteikta kā Zanussi, servisa tehniķis no firmas, kas apkalpo vairākus zīmolus, vienkārši pavērstu savu mobilo ierīci vai īpašās brilles pret bojāto mašīnu un sistēma to atpazītu kā Bosch un parādītu tās iekšējo shēmu, pat instrukcijas soli pa solim – kā izjaukt mašīnu, lai to remontētu vai apkoptu.

Populārā VR aizstāj patiesībā redzamo

Pagaidām gan virtuālā realitāte (VR; virtual reality), palīdzot mediju ažiotāžai, ir apsteigusi PR (izņemot nu jau norimušo ziņu plūsmu par dažādām dīvainībām sakarā ar pokemonu ķeršanu). VR parasti izbauda ar īpašām brillēm, un tās lieto, lai piemānītu redzi un liktu cilvēkam izjust, ka viņš sēž nevis savā istabā, bet Amazones mūžamežā. Grozot galvu pa labi, viņš brillēs redz purvu, no kura glūn aligators, nevis savu grāmatplauktu un sienas kalendāru. Daļēji uzmanību VR pievērsa sociālā tīkla Facebook solis, nopērkot vienu no VR tehnoloģijas līderiem – briļļu ražotāju Oculus. T. s. galvas uzkabe (headset ‘austiņas; galvas tālrunis’) Oculus Rift maksā apmēram 450 ASV dolārus, un tai ir nepieciešama vadu vai bezvadu saikne ar jaudīgu datoru, lai varētu iegrimt kādā no VR spēlēm vai baudīt piedzīvojumus. Savukārt PR rīku jēga ir darboties autonomi, izmantojot bezvadu vai mobilo internetu un nepieciešamo skaitļošanas jaudu papildinājumu rādīšanai sadalot starp ierīci un attālināto serveri. 

Patlaban tiek lēsts, ka 2021. gadā pasaules PR un VR kopējais tirgus var pārsniegt 108 miljardus dolāru, bet PR risinājumi būs guvuši lauvastiesu (83 miljardus) – tā uzskata tirgus analītiķi un nozares konsultanti Digi-Capital. Gatavojoties šai attīstībai, Facebook jau ir patentējis PR brilles, uzticot to izstrādi meitasuzņēmumam Oculus. Kā ziņo mediji internetā, gan Microsoft, gan Apple izstrādā PR brilles. Microsoft tās jau piedāvā, savukārt Apple jaunākajā operētājsistēmas iOS versijā ir iekļāvis PR funkciju izstrādes rīkus attīstītājiem, lai rastos PR lietotnes un risinājumi tālruņiem iPhone un planšetdatoriem iPad. Brilles būtu nākamais loģiskais solis, uzskata analītiķi.

PR un VR risinājumi arī Latvijā

Arī Latvijas tehnoloģiju uzņēmēji ir ienākuši PR tirgū. Latvijā dibinātais Overly jau ir izstrādājis virkni risinājumu, to vidū iespēju redzēt papildu saturu un video, vēršot mobilās ierīces kameru pret drukāta medija vāku (bez QR koda, jo Overly pazīst vāka attēlu), un tas nepazūd, bet papildinās no izdevniecības servera. Šādu risinājumu ir izmantojis žurnāls Cosmopolitan latviešu valodā, arī Ir. Ir veidots Latvijas Nacionālā mākslas muzeja gids (pazīst gleznas un sniedz papildu informāciju) un Sportland sporta preču katalogs – un tie ir tikai daži Overly risinājumi Latvijā un Baltijā.

Kā skaidro Overly pārstāvis un vadības komandas loceklis Ainārs Kļaviņš, Overly pamatā ir platforma, kas savieno fizisko un digitālo realitāti, ar dažādu rīku komplektu sasaistot klientu fiziskās lietas un vietas ar digitālu informāciju. Uzņēmums sevi sauc par aģentūru, tāpēc ka, līdzīgi reklāmas vai tirgzinības aģentūrai, kas fiziskajā pasaulē izstrādā un izplata afišas, brošūras vai sludinājumus par sava klienta produktiem un pakalpojumiem, Overly to pašu dara PR vidē.

Latvijā strādā arī kompānija Vividly, kas piedāvā VR risinājumus arhitektiem un interjera dizaineriem. Tas nozīmē, ka arhitekts klientam var piedāvāt VR pastaigu pa vēl neuzceltu ēku, jo Vividly tehnoloģijas zīmējumus un skices pārvērš par trīsdimensionālu, visaptverošu attēlu. Ir tikai jāuzmana, lai klients, ejot pa plašo projektēto ofisa pagalmu, neatsit pieri pret arhitekta kabineta durvīm… 

Vividly vadītāja Gunita Kuļikovska stāsta, ka uzņēmums nodarbojas tikai ar VR risinājumiem. „Vividly risinājumus izmanto pilsētplānotāji, stratēģiskie plānotāji jaunu kvartālu un rekonstrukciju projektos, kā arī jaunās paaudzes arhitekti, lai labāk izstāstītu arhitektūras stāstu,” viņa raksta. 

Savukārt Francijas un ASV kompānija Augment piedāvā iespēju jaunus produktus virtuāli izvietot reālajā vidē. Ja vēlas palūkoties, kā izskatīsies jauns skapis gar ofisa sienu, tas ir iespējams, paskatoties uz attiecīgo vietu caur mobilo ierīci. Tas būtu iespējams arī ar Overly risinājumu.

PR – plastiskā ķirurga  un celtnieka palīgs

PR plašāk tiks izmantots industrijā (jau minētajā ierīču un iekārtu apkopes jomā), kā arī medicīnā. Kā ziņo interneta mediji, Japānā tiek izstrādāts PR risinājums plastiskajai ķirurģijai. Operācijas laikā ķirurgs caur brillēm vai ierīci var pārklāt, piemēram, pacienta seju ar vēlamo galarezultāta attēlu (noņemt rētu vai krunkas, pārveidot žokli u. tml.). Savukārt uz būvlaukumu ar PR ierīci var atsūtīt jaunākās izmaiņas projektā, jau topošajā ēkā norādot, kur, piemēram, ir jāpaplašina jau daļēji ieskicētā eja. Rīgā, iespējams, šāds risinājums noderētu, lai parādītu ikgadējo ielu remontdarbu veicējiem, kā konkrētā vietā būtu jāpārvieto un jānorobežo taciņa gājējiem, kamēr ietve tiek uzrakta. 

Ar lētām PR brillēm, kas ir saistītas, piemēram, ar mūsu mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju, būs iespējams bez piepūles iegūt informāciju, kuru citādi meklētu mobilajā ierīcē, piemēram, uzmetot skatu sabiedriskā transporta pieturas zīmei, parādītos informācija par nākamā trolejbusa vai tramvaja reālo pienākšanas laiku (ne tikai pēc saraksta) un pat dati par transportlīdzekļa noslodzi. Ja tramvajs ir pārblīvēts un nav steigas, var ieiet kioskā vai veikalā, kas ar PR rāda atlaides, un gaidīt nākamo tramvaju, kas būs pustukšs. 

PR savā ziņā mūs ievedīs visaptverošās datošanas (ubiquitous computing) laikmetā, kad vajadzīgā informācija un dati vienkārši būs – neatkarīgi no konkrētiem datu nesējiem vai ierīcēm.  

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!