Ziņu mediju renesanse, iespējams, jau sākusies

Ziņu mediju renesanse, iespējams, jau sākusies

Apple un Facebook mēģinājumi kļūt par medijiem vienkārši izgāzās. Visādu veidu instant articles, apple news u. tml. risinājumu popularitāte krītas, tāpēc arī mediji vairs nesteidz piedāvāt šiem spēlētājiem savu saturu.

Lai arī cik paradoksāli tas izklausītos, vēl vienu jūtamu pozitīvu grūdienu nopietnu ziņu mediju renesansei deva jezga ap Brexit un Donalda Trampa ievēlēšanu un šiem notikumiem sekojusī publiskā polemika par fake news (angļu val. ‘viltus ziņas’) portālu fenomenu un fake news portālu ietekmi feisbukā.

Protams, nenoliegsim, ka pamatsecinājums bija – pasaulē ir liela tādu ļaužu masa, ar kuru viedokli ir iespējams manipulēt, piedāvājot viņiem pilnīgus melus. Taču domājošo ļaužu reakcija bija tikpat izteikta – lielajiem, klasiskajiem medijiem, tādiem kā The New York Times, The Washington Post u. c., digitālo abonentu skaits pērnruden un šoziem ļoti pieauga – šādā veidā simtiem tūkstošu amerikāņu balsoja par nepieciešamību pēc pārbaudītiem faktiem un kvalitatīvas žurnālistikas.

Uzticība feisbukam kā medijam samazinās gan pasaules mērogā, gan Latvijā. Šā gada jūnijā tika publiskoti Latvijas Republikas Kultūras ministrijas pasūtītā pētījuma par Latvijas iedzīvotāju medijpratību rezultāti: atbildēs uz jautājumu, kuriem medijiem cilvēki visvairāk uzticas, vietējie ziņu mediji apsteidz sociālos tīklus pat 15–24 gadu vecuma grupā, nemaz nerunājot par pārējo sabiedrības daļu. (15–24 gadu vecuma grupā uz jautājumu, kuram medijam uzticas visvairāk, 25 % atbildēja – Delfi.lv, 15 % – Facebook, 12 % – YouTube, pa 10 % par uzticamiem atzina Tvnet.lv un Google.)

Ko tas viss nozīmē, ja runājam par biznesa ieguvumiem, gan tam, kurš nodarbojas ar mediju uzņēmējdarbību, gan tam, kurš apsver, kuru mediju izmantot, lai no viņa reklāmas kampaņas būtu gaidītā atdeve?

Pirmkārt, Google t. s. RTB (real time bidding ‘reāllaika solīšana’) tīkls reklāmdevējiem nedod rezultātu caurspīdīgumu – jūsu reklāma tiek iemesta vienā bezpersoniskā katlā, kā rezultātā pasauli šokē hrestomātiski gadījumi no sērijas – The Guardian reklāma pret diskrimināciju parādās blakus YouTube video, kas slavina naidu pret minoritātēm, jo bezkaislīgais RTB tīkla robots vienkārši nesaprot, ka vieni un tie paši atslēgvārdi cilvēku sabiedrībā nenozīmē vienas un tās pašas intereses. Tāpat Google nespēj kontrolēt to, ka pusi no dažādu lapu apmeklējumiem veic roboti un reklāmdevēji nav pasargāti no tā. 

Rezultātā visā pasaulē gudrs reklāmdevējs atgriežas pie reklāmas izvietošanas lokālajos ziņu medijos, kuriem uzticas un kurus lasa reāli cilvēki. Turklāt RTB vairs nav nekas unikāls, ko nevarētu piedāvāt mazāki lokālie spēlētāji. Pateicoties tam, ka targetēšanas tehnoloģijas kļūst lētākas, arī vietējie mediji sāk piedāvāt precīzu targetēšanu un konkurē ar feisbuku šīs reklāmas metodes izmantošanā. 

Gudrs reklāmdevējs atgriežas pie reklāmas lokālajos ziņu medijos

Tā nu, kaut gan Google un Facebook tur 85 % no digitālā pasaules tirgus, to īpatsvars vietējos (ne angļu val.) tirgos ir daudz mazāks. Vietējie mediji objektīvi kļūst spēcīgāki spēlētāji cīņā par auditorijas laiku, par ko liecina, piemēram, Francijas, Vācijas un skandināvu mediju pozīcija nerādīt saturu AdBlock lietotājiem, spēja palielināt digitālās abonēšanas maksu un paralēli kāpināt lietotāju skaitu, celt reklāmas cenas un piedāvāt absolūti caurspīdīgu pieeju rezervācijas sistēmām un reklāmas rezultātu auditam (to, piemēram, joprojām nenodrošina ne Facebook, ne Google).

Mediji atsakās no Google produktiem un pat risina sarunas par aliansēm valsts līmenī, attīstot ideju veidot alternatīvas Google baneru tīklam. 

Kas varētu notikt ar pašu Google? Pirmkārt, Google iebūvēs AdBlock jau pašā Google Chrome ar mērķi bloķēt reklāmas, kas nav izvietotas ar Google Display Network palīdzību, lai tirgū dominētu vēl vairāk. Google ir spiests attīstīt arī individuālo AI (artificial intelligence ‘mākslīgais intelekts’) palīgu, kas nodrošinās, ka Google Assistant (vai Siri Apple gadījumā, vai Alexa Amazon gadījumā) iznīcinās Google AdWords reklāmas pašreizējā formātā.

No pasaules, kurā šķita – Google un Facebook kļūs par dominējošajiem ziņu medijiem un reklāmas kanāliem, mēs pārtopam par pasauli, kurā kvalitatīvi mediji ir spēcīgi ne tikai auditorijas saglabāšanas ziņā, bet arī spējā piedāvāt tādus unikālus risinājumus reklāmdevējiem, kādus nespēj piedāvāt Google un Facebook

Kas notiks ar Latvijas mediju vidi?

  • Ir jāsaprot, ka ziņu medijs vairs nav vienkārši portāls, tā ir arī mobilā lietotne, ziņas uz digitālajiem ekrāniem, Facebook plūsma u. tml. Protams, digitālie ziņu mediji dominēs starp visiem mediju veidiem. 
  • Galveno divu ziņu mediju pozīcijas kļūs vēl spēcīgākas, bet tas neradīs ziņu portālu skaita samazinājumu, jo ziņu producēšana digitālajā vidē ir lētāka salīdzinājumā ar laikrakstiem un televīziju. Galvenajos digitālo ziņu medijos pieaugs satura un dizaina kvalitāte. 
  • Ir paredzamas izmaiņas biznesa modelī – no tikai reklāmas piesaistes uz jauktu modeli: reklāma + digitālie abonenti. 
  • Ir jāsaprot, ka sekos reklāmas cenas pieaugums, jo Latvijā CPM (Cost per Mille ‘cena par tūkstoš skatījumiem’) joprojām ir zemāks nekā pārējās valstīs, bet vienlaikus turpināsies reklāmdevēju migrācija no tradicionālajiem medijiem, piemēram, Lielbritānijā un Skandināvijā digitālie kanāli jau ir numur viens pēc reklāmas apjoma, savukārt Igaunijā tiešsaiste ieņem jau 20 % no reklāmas apgrozījuma, bīstami pietuvojoties televīzijai (26 %). Ir paredzams, ka tuvāko trīs gadu laikā tiešsaiste šajā rādītājā pārsniegs televīziju.

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!