BiSMART ražošanā - no nišas produktiem līdz mākoņpakalpojumiem

BiSMART ražošanā - no nišas produktiem līdz mākoņpakalpojumiem

Izaicinājums Latvijas ražotājiem - nišas produkti ar lielu pievienoto vērtību.

30.martā norisinājās biznesa tehnoloģiju platformas BiSMART organizētais seminārs “Ražošana. Eksports. Attīstība”, kura laikā kopā ar ražošanas un eksporta uzņēmumu vadītājiem un augstāko menedžmentu tika skatītas tēmas, kas ir būtiskas mūsdienu mainīgajā un dinamiskajā biznesa pasaulē.

Semināra ievadā Mārtiņš Tiknuss, GatewayBaltic partneris, atgādināja par globālajām tendencēm – faktu, ka aizvien lielāku īpatsvaru globālajā ekonomikā iegūst Ķīna, uz kuras pieauguma rēķina samazināas it īpaši Eiropas Savienības (ES) loma, globālā mērogā samazinās tirdzniecības izaugsme un investīciju īpatsvars, ir vērojams protekcionisma pieaugums, bet Latvijas situāciju papildus apgrūtina tas, ka tai ir liels un nestabils kaimiņš.

Uz šāda fona papildu izaicinājumus rada arī Latvijas uzņēmumu salīdzinoši zemā produktivitāte ražojošajā sektorā, lēta darbaspēja trūkums, drīzumā gaidāmais ES līdzfinansējumu apsīkums, utt.. Izeju no situācijas uzņēmējs aicina meklēt, akcentējot tieši pārdošanu, kā arī pievēršoties specifiskiem nišas produktiem mazās partijās, ar augstu sarežģītības līmeni, pievienoto vērtību un cenu, jo nišas tirgos ir zema konkurence, tā ir neinteresanti lielajiem ražotājiem ierobežotā apjoma dēļ, bet grūti pieejami potenciālajiem konkurentiem dēļ produktu sarežģītības.

Savukārt Anita Kalniņa, PwC Latvija Biznesa vadības konsultāciju projektu vadītāja, iepazīstināja auditoriju ar procesu efektivitātes projektiem uzņēmumos, norādot kā uz tipiskākajām problēmām, tā uz to novēršanai nepieciešamajiem elementiem. Pēc viņas vārdiem, veiksmīga procesu efektivizēšana sastāv no uzreiz vairākām sastāvdaļām – piemērotākās metodes un pieejas atrašanas, uz rezultātu orientētas komandas veidošanas, rezultātu uzraudzības sistēmas izveides, praktiskām pārmaiņām procesos un piemērotas IKT metodes atrašanas, pie kam ir būtiski apzināties, ka katrai no sastāvdaļām uzņēmumā var būt dažāda gatavības pakāpe.

Mēs dzīvojam pārmaiņu laikmetā, kad darbinieki novērtē iespēju strādāt attālināti

Aleksandrs Popovs, Datavard SAP vizionārs (sadarbībā ar SAP Latvija), tikmēr uzsvēra ražojošo uzņēmumu rīcībā esošo dažādu datu izmantošanas nepieciešamību, kas ļauj pārskatīt un pilnveidot ražošanas procesus, samazināt izmaksas, utt.. Vizionārs norādīja uz aizvien pieaugošo šādu datu izmantošanas tendenci tā dēvētās Industrie 4.0 ietvaros, kas ļauj ievērojami palielināt darba efektivitāti, tostarp samazinot pašizmaksas, palielinot gala produktu dažādu sastāvdaļu izsekojamību, atvieglojot prognozējamību, utt..

Antons Sauškins, Cisco Latvia teritorijas biznesa vadītājs, aicināja pievērst uzmanību izmaiņām ražošanas standartos un pašiem ražošanas procesiem, kas kļūst iespējami „mākoņos” – vadāmi attālināti, izmantojot jaunākās biznesa tehnoloģijas, tostarp Cisco piedāvātās. Tāpat runātājs uzsvēra, ka informācijas tehnoloģijām un biznesam ir jāstrādā kopā, un ka ir iestājies laiks, kad nepieciešams jauns skatījums uz biznesu.

Sandris Riņķis, Latvijas Mobilais Telefons korporatīvo risinājumu vadītājs, savukārt uzsvēra, ka „mēs dzīvojam pārmaiņu laikmetā”, kad darbinieki novērtē iespēju strādāt attālināti – šādu iespēju būtu gatavi pieņemt 68% strādājošo, kad biznesa lietotnes kļūst mobilas un mainās ieradumi, tostarp prognozes liecina, ka mobilā interneta trafiks jau drīzumā apsteigs fiksētā interneta trafiku. Pašlaik notiekošās ceturtās industriālās revolūcijas ietvaros bizness izvēlas bezvadu tehnoloģijas, gan tādēļ, ka tās ir viens no 4. industriālo revolūciju virzošajiem spēkiem, gan tādēļ, ka pieaug M2M (machine to machine) datu plūsma. Šobrīd ieviešanas stadijā esošā 5G tehnoloģija veicinās šo procesu tālāku attīstību.

Arī Inga Līduma, WILL Sensors vadītāja, norādīja uz iespaidīgo datu apjomu industriālajā lietu internetā (IIoT), uzsverot faktu, ka rūpniecības nākotne ir bezvadu sakaros. IIoT dod biznesam tādus ieguvumus kā remontu minimizācija, ražotņu pieejamība, pasūtījumu individualizācija un laika ietaupījums. Kā viens būtiskiem pilvērtīgas šo iespēju realizēšanas faktoriem tika minēta IIoT sensoru izmantošana, kuru tirgum tavāko gadu laikā tiek prognozēts ievērojams pieaugums.

Māris Naglis, Inspired E-commerce līdzdibinātājs un vadītājs, tikmēr uzsvēra iespējas, kādas piedāvā dažādas e-komercijas platformas, aicinot izmantot tās savu produktu izplatīšanai un popularizēšanai. Uzņēmējs uzsvēra, ka daudzas šādas plaformas iespējams izmantot par ļoti nelielu samaksu un bez papildus ieguldījumiem, taču tajā pašā laikā produktu piedāvāšana lielās starptautiskajās interneta tirdzniecības vietnēs veicina kā to atpazīstamību un noietu, tā kalpo par lielisku reklāmu.

Edmunds Astičs, Nordea bankas Naudas plūsmas vadības risinājumu nodaļas vadītājs, savukārt iepazīstināja semināra dalībniekus kā ar tirgū šobrīd esošajām norēķinu sistēmām e-komercijas risinājumiem, tā ar nozares nākotnes perspektīvām.

Noslēgumā Oskars Krastiņš, Telia Latvija mākoņpakalpojumu vadītājs, atgādināja par mākoņpakalpojumiem kā elastīgu mūsdienu platformu ražošanā un e-komercijā. Atbilstīgi viņa vārdiem, kopējā situācija mudina izmantot arvien efektīvākas un modernākas tehnoloģijas, bet mākoņtehnoloģijas ir tās, kuras jebkuram uzņēmējam agrāk vai vēlāk būs jāizmanto, pie kam ieguvēji būs tie, kas tās sāks izmantot pirmie, pie kam jāņem vērā, ka tehnoloģiju izmantošana parasti ir iespējama bez ievērojami kapitālieguldījumi. Mākoņtehnoloģiju izmantošana ļauj uzņēmumiem koncentrēties uz biznesa procesiem un to efektivitāti, nevis tehnisko procesu funkcionalitāti. Runātājs arī norādīja, ka populārākais mākoņtehnoloģiju iepazīšanas un izmantošanas veids ir to pakāpeniska apgūšana, kombinējot klasiskos IT risinājumus ar mākoni.

Uzzini vairāk: semināra prezentācijas, video un foto

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Slokas iela 31, Rīga, LV-1048
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!