Kosmosa jomā Latvija viena no precīzākajām pasaulē

Precīzi mērījumi visos aspektos ir kosmosa jomas izpētes un atklājumu viens no galvenajiem priekšnoteikumiem. Būtiski, ka šajā jomā, kura, šķiet, ir neizsīkstošu atklājumu pilna, arī zinātnieki Latvijā guvuši panākumus, būtiski izceļoties starp lielajām pasaules valstīm. Piemēram, mērījumu precizitātes ziņā Latvija ir starp desmit labākajām un prasmīgākajām valstīm pasaulē.

Vērā ņemamo panākumu kosmosa jomā Latvijā izpelnījušies Latvijas Universitātes Astronomijas institūta (LU AI) zinātnieki ar laika intervāla mērītāju “RTS 2006”. Risinājums izstrādāts, pateicoties mecenāta “Mikrotīkls” atbalstam, un paredzēts Zemes mākslīgo pavadoņu attāluma mērīšanai.

LU AI zinātnieki ierīces precizitāti apstiprinājuši, norādot uz to, ka tās laika mērījuma kļūda nepārsniegs desmit pikosekundes jeb triljono daļu no sekundes.

Ar šādu precizitāti laika intervāla mērītājs “RTS 2006” ļaus veikt vienus no precīzākajiem mērījumiem pasaulē.

AI direktors Kalvis Salmiņš uzsvēra, ka LU Astronomijas institūts ir viena no 40 Starptautiskajām Lāzerlokācijas Servisa stacijām, kur zinātnieki nodarbojas ar tik precīzu mērījumu veikšanu kosmosa jomā, konkrētāk, Zemes orbītā esošo kosmisko pavadoņu attālumu noteikšanu un atrašanās vietu mērīšanu.

To, ka precīzu mērījumu veikšana kosmosa jomā nav tikai sagadīšanās, bet rūpīgs, laika gaitā veikts darbs, pierāda LU Astronomijas institūta sadarbība ar Elektronikas un Datorzinātņu institūtu. Precīzu laika intervāla mērītāju radīšana un testēšana ir šīs sadarbības pamatā. Abu institūtu kopdarbs Latvijas vārdu kosmosa nozarē pasaulē nes jau labu laiku. To pierāda fakts, ka Latvijā ražotie laika intervālu mērītāji ir vienas no plašāk izmantotajām šāda veida ierīcēm Starptautiskajā Lāzerlokācijas Servisa tīklā. To, ka abi institūti sadarbosies arī nākotnē, liecina iecere jau drīzumā modernizēt “RTS 2006” programmatūru, kā arī izstrādāt jaunu kalibrēšanas shēmu.

Saistītie raksti