Elektrisko skrejriteņu bums: ko un no kā mācīties?

Elektrisko skrejriteņu bums: ko un no kā mācīties?

Darbu pie normatīvo aktu izveides nupat sākusi Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD) un Satiksmes ministrija (SM) ar mērķi beidzot sakārtot elektrisko skrejriteņu jomu Latvijā un piemērot to lietotājiem īpašus noteikumus, kas stāsies spēkā jau nākošvasar. Raugoties uz citu valstu pieredzi, jāsecina - mācīties ir no kā. Kamēr Latvijā elektrisko skrejriteņu nozare ir vēl tikai pašā attīstības sākumā, citviet pasaulē šāds pārvietošanās veids atnesis paprāvu skaitu negadījumu, kas beigušies arī letāli.

Elektrisko skrejriteņu bums Latvijā, šķiet, strauji uzņēmis apgriezienus. Šobrīd Rīgas centrā lielākiem vai mazākiem izbraucieniem tiek piedāvāti ap 600 skrejriteņi, kuru pieejamību nodrošinājuši uzņēmumi: “CityBee”, “Bolt” un mūsu pašu startaps “Fiqsy”.

Šī gada pirmajos sešos mēnešos fiksēti kopumā 11 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti elektriskie skrejriteņi.

Lai šādi negadījumi neizvērstos par tipisku pilsētas ikdienu, CSDD un SM, balstoties uz citu valstu pieredzi, uzsākuši darbu pie jomas sakārtošanas. Taču, cik prasmīgi ar aktīvajiem elektrisko skrejriteņu lietotājiem “tiek galā” citas valstis, kurām, salīdzinot ar Latviju, šajā nozarē ir krietni iespaidīgāka pieredzes bagāža?

Francijā izbraucieni ar elektrisko skrejriteni aktuāli jau vairākus gadus. Parīzē 2017. gadā šādi izbraucieni rezultējušies ar vairāk nekā 280 negadījumiem, no kuriem pieci bijuši letāli. Mācoties no kļūdām, Francijā no septembra tiks aizliegts pārvietoties ar skrejriteni pa gājēju ietvēm; noteikumu neievērotājiem būs jāšķiras no 135 eiro lielas soda naudas.

Spānijā negadījumu skaits 2018. gadā līdzīgs kā Francijā - trīs no tiem beigušies letāli. Tur skrejriteņu lietošanas noteikumus nosaka katra pašvaldība atsevišķi. Piemēram,

Barselonā šos transportlīdzekļus nepieciešams arī reģistrēt un apdrošināt.

Papildus tam – ar elektrisko skrejriteni aizliegts pārvietoties pa gājēju ietvēm, ja vien pašvaldība tam nav devusi piekrišanu.

Arī Vācijā šobrīd top jauns regulējums par pārvietošanos ar elektriskajiem skrejriteņiem. Tā ietvaros tiks pilnībā aizliegta pārvietošanās ar tiem pa gājēju ietvēm. Papildus tam ieviesta obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana skrejriteņu vadītājiem.

Kaimiņos Igaunijā pieņemts regulējums, kas pielīdzināts minimopēda lietošanas noteikumiem. Pārvietošanās ar elektrisko skrejriteni aizliegta uz gājēju ietvēm un pārejām. Tikmēr Lietuvā esošie noteikumi diezgan līdzīgi ar Latvijā plānotajiem – maksimālais braukšanas ātrums ir 25km/h un pārvietošanās atļauta gan pa brauktuvi un veloceliņiem, gan gājēju ietvi.

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!