Par stratēģijas trūkumu, viensētas domāšanu un efektivitātes palielināšanu Transporta nozarē

Par stratēģijas trūkumu, viensētas domāšanu un efektivitātes palielināšanu Transporta nozarē

24. maijā Rīgā norisinājās Biznesa tehnoloģiju platformas BiSMART organizētais nozares seminārs "Transports. Loģistika. Infrastruktūra. Nozares izaicinājumi & attīstības perspektīvas".

Semināra ietvaros notika aktīva un ļoti interesanta diskusija par situāciju transporta nozarē, lielākajiem izaicinājumiem un iespējām, ko sniedz biznesa tehnoloģijas.

Semināru atklāja Juris Kabakovs BiSMART platformas vadītājs, kurš akcentēja, ka "Biznesa tehnoloģijas ir tā lieta, kas palīdz uzņēmumam virzīties uz priekšu. Līdz šim esam virzījušies soli pa solim, bet pateicoties tieši biznesa tehnoloģiju ienākšanai, uzņēmumu izaugsme var kļūt eksponenciāla".

Kā pasākuma vieslektors tika aicināts profesors Igors Kabaškins, kurš ieskicēja kopējo transporta politiku. Kā galveno tendenci loģistikas nozarē Kabaškins akcentēja biznesa tehnoloģiju ienākšanu. Augošākā sfēra - ekomercija. Pēc Kabaškina rīcībā esošajiem pētījumiem, loģistikas pakalpojumu izvēlē ārkārtīgi būtiska kļūst pakalpojuma drošība.

Runājot par transporta nozares uzņēmumiem, par galvenajiem riskiem tiek uzskatītas izmaiņas globālajā ekonomiskajā arēnā. Savukārt, ieskatoties Latvijas situācijā, "loģistikas nozares "šaurais kakliņš" ir politiski institucionālais plāns, jo tieši politiķu ieinteresētība un aktivitāte ir tā, kas spēj izbīdīt valsts intereses starptautiskā arēnā", tā uzskata Kabaškins. Runājot par jauno zīda ceļu un tā lokāciju pasaules kartē, Latvijas diemžēl, šajā ceļā nav. Ja skatāmies uz sadarbības jautājumu, tad ir ārkārtīgi svarīgi, lai mēs kā valsts nestrādājam atsevišķi, mums - Baltijas valstīm jāstrādā kopā. Profesors Igors Kabaškins dalījās savā novērojumā un nožēlā par to, ka "Google" meklētājā pēc atslēgas vārda Latvian Transport strategy (Latvijas transporta stratēģija) nav neviena linka, kurā varētu atrast Latvijas stratēģiju transporta nozares attīstībai. Salīdzināšanai, ievadot šo pašu frāzi par Lietuvu vai Igauniju, ir daudz ierakstu un linku, kuros skaidri izklāstīta šī stratēģija, plāni un perspektīvas." Kabaškins norāda, ka Latvijai vadības līmenī ir nopietni jāmaina skatījums uz kopējo valsts transporta koncepciju un jāveido spēcīga stratēģija.

Kabaškina ieskicētai problemātikai piekrita arī Rīgas lidostas valdes padomnieks Artūrs Kokars, kurš uzsvēra, ka, lai arī Rīga ir dominējošā lidosta Baltijas valstīs, konkurence starp reģioniem un valstīm  ir nežēlīga. "Small is beautiful" ir koncepts, pie kā Latvijai jāstrādā, tāpat kā jāstrādā pie stratēģijas formulējumiem.

Runājot par avio pārvadājumiem, lielākā izaugsme plānojas Āzijas valstīs. Eiropā ir paredzama zināma stagnācija. Drīzumā pasaules lielākā lidosta tiks izbūvēta Stambulā.

Runājot par vienu no lielākajām problēmām kravu pārvadājumos, Kokars atzīmēja, ka "no Ķīnas uz mūsu reģionu kravas var atvest par cenu no 1,5 līdz 2,5 Eur par kilogramu. Salīdzinājumam - no Somijas uz Ķīnu par 0,8 euro par kg. Lielākā problēma ir tajā, ka prece no Ķīnas nāk, bet no mums atpakaļ uz Ķīnu nav ko vest. Tas arī rada lielo cenas atšķirību un Latvijas ražotāji, pārvadātāji kļūst nekonkurētspējīgi"

Lai šo situāciju risinātu, Rīgas Lidostai ir plāns piedāvāt uzņēmumiem par fiksētu tarifu vest arī mazas kravas no Hānas (Vācija) uz Āziju.

Latvijā tika radīts pirmais pasaulē drons, kas seko līdzi objektam.

Turpinot par gaisa satiksmi un inovāciju, ar interesantiem faktiem klajā nāca Latvijas Mobilais telefons, kas seminārā ne tikai stāstīja par dronu izmantošanu, bet arī demonstrēja dronus savā stendā. "Latvijā ir vismaz septiņi dronu ražotāji. Tie izpelnījušies arī starptautisku uzmanību, jo Latvija bija viena no pirmajām, kas sāka izstrādāt šo tehnoloģiju. Līdz ar to dronu tehnoloģijās Latvijai ir spēcīgas pozīcijas, jo īpaši dronu vadības programmatūras izstrādē. Latvijā tika radīts pirmais pasaulē drons, kas seko līdzi objektam. Tāpat esam spēcīgi dronu tehnoloģijās, kas ļauj pārvadāt smagākas lietas. Pateicoties tai, Latvijā veikts arī pirmais pasaulē lēciens ar izpletni no drona," stāstīja LMT digitālo kanālu pārdošanas vadītājs Rūdolfs Maltavnieks.

Viņš atklāja, ka LMT jau uzrunājis vairākus partnerus, kam dronu izmantošana ļautu būtiski uzlabot darbu. "Pašlaik vēl notiek izpētes darbi dažādās nozarēs, bet, visticamāk, pavisam drīz jau redzēsim dronu pakalpojumus arī darbībā. Pagaidām izplatītākais veids, kur Latvijā izmanto dronu risinājumus, ir teritorijas apsekošana, un šādiem mērķiem tos pielieto arī lauksaimniecībā," piebilda LMT pārstāvis.

 "Lai inovācija notiktu ne tikai gaisā, bet arī uz zemes, nepieciešams iepazīt un ieviest Inteliģentās Transporta Sistēmas (ITS), kas ir neatņemama nākotnes infrastruktūras nozares attīstības komponente, kas nodrošina inovatīvus pakalpojumus dažādās transporta sfērās gan saistībā ar transporta efektivitāti, gan drošību", ar sava uzņēmuma pieredzi un darbību dalījās FIMA tehniskais direktors Aleksandrs Grebežs.

Turpinot par inovāciju un efektivitāti, Telia Latvija pārstāvis Oskars Krastiņš atzīmēja, ka pāriešana no "visu daru pats" un mākoņpakalpojumu ir viens no pirmajiem soļiem uz efektīvāku uzņēmuma vadību. "Vēl tikai dažus gadus atpakaļ jebkuras jaunas sistēmas ieviešana un uzturēšana prasīja ļoti daudz laika, finanšu, enerģijas un zināšanu. Mākoņpakalpojums dod iespēju nomāt un izmantot visus šos pakalpojumus ērti un efektīvi. Mākoņtehnoloģiju nodrošinātājs ir tas, kurš rūpējas par to, lai viss darbotos nevainojami", atzīmēja Krastiņš. Lai apskatītu, cik daudz uzņēmumu Latvijā vēl neapzinās ieguvumus, ko nodrošina šī inovācija,  Telia Latvija pārstāvis dalījās ar pētījuma rezultātiem, kuri parāda, ka Latvijā mākoņpakalpojumus lieto apmēram 8% uzņēmumu, salīdzinot ar Eiropu - 21%, savukārt, Skandināvijā tos izmanto ap 57% uzņēmumu.

 Visas dienas garumā transporta nozares seminārā tika runāts par tehnoloģiju ietekmi uz uzņēmumu darbību un efektivitāti, piedāvātajām iespējām un reālo pielietojumu.

 "Tehnoloģiju straujā attīstība ietekmē visas nozares, arī transportu. Ienākot jauniem biznesa modeļiem, ienāk arī jauni konkurenti un uzņēmumiem jāmainās. Krietni aktīvāk ir jāizmanto informācijas tehnoloģiju iespējas, jāpielāgojas klientu vajadzībām, iespējām", kopējo tendenci lieliski ieskicēja PricewaterhouseCoopers eksperts Ēriks Dobelis. Šobrīd PricewaterhouseCoopers pastiprinātu uzmanību pievērš tieši digitalizācijai un elektronisko dokumentu apritei. Ņemot vērā to, cik apjomīgs ir dokumentu īpatsvars transporta uzņēmumos, dokumentu digitalizācija un aprite ir ļoti aktuāls jautājums. Dobelis uzsver, ka "Elektronisko dokumentu aprite eksistē jau ilgāku laiku, taču joprojām pastāv virkne izaicinājumu, sevišķi strādājot starptautiskā līmenī. Transporta nozarē ir svarīga savlaicīga un droša dokumentu aprite, ko var nodrošināt atbilstošu sistēmu izveide. Datu analīze arī ir milzīgs resursu un biznesa izaugsmes ģenerators - jāprot šos datus "lasīt", "atlasīt" un izmantot stratēģisku lēmumu pieņemšanā".

Rezumējot - katram uzņēmumam ir sava specifika, savi uzstādījumi un principi, taču visiem ir būtiski sekot līdzi tendencēm, reaģēt uz izmaiņām un kāpināt savu efektivitāti ar biznesa tehnoloģiju palīdzību.

Uzzini vairāk: semināra prezentācijas un foto

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!