Ieviešot digitālo nodokli, valsts kasē ik gadu ieripotu vairāki miljoni

Ieviešot digitālo nodokli, valsts kasē ik gadu ieripotu vairāki miljoni

Eiropas Savienības (ES) un OECD valstīs jau labu laiku tiek spriests par jauna nodokļa ieviešanu, kas šoreiz tiktu attiecināts nevis uz iedzīvotājiem, bet gan digitālajām kompānijām, kas pašreiz gūst peļņu no šo valstu iedzīvotājiem. Iniciatīvu savās rokās jau ņēmusi, piemēram, Itālija, kas izstrādājusi digitālo nodokli nacionālajā līmenī, arī citas valstis vēlas sekot Itālijas piemēram. Latvijai šāda nodokļa ieviešana ik gadu papildinātu maciņa saturu par pāris miljoniem. 

Internets mūsdienās pārveido gan uzņēmējdarbību, gan mediju vidi tādā līmenī, ka jau labu laiku var runāt par digitālo uzņēmējdarbību, kas vienlaikus audzē arī digitālo ekonomiku. Eiropas Komisija jau pirms sešiem gadiem norādīja, ka digitālā ekonomika aug krietni ātrāk par pārējām jomām. 2020. gadā situācija krietni vien iezīmē digitālās ekonomikas pārākumu, un digitālās, ārvalstīs reģistrētās platformās izvietotais satura patēriņš pieaug ik mirkli. Pašreiz norit aktīvas ES un OECD valstu diskusijas par to, kā ieviest vienotu digitālo pakalpojumu nodokli. Šāds regulējums paredzētu nodokļu piemērošanu visām starptautiskām tehnoloģiju kompānijām, kas gūst ieņēmumus dažādu valstu tirgos, taču neveic nodokļu iemaksas. Piemēram, Facebook, Google, Linkedin, eBay, Booking.com, AirbnB, Etsy.

Būtiski, ka, salīdzinot 2018. gadu un pērno gadu, šīs digitālās kompānijas no Latvijas nodokļu maksātājiem ieguvušas par 50% lielāku peļņu, sasniedzot teju 140 miljonus eiro.

Tā kā digitālais nodoklis vismaz nacionālā līmenī Latvijā nav ieviests, visu nopelnīto šie tehnoloģiju milži patur sev. Aprēķināts, ka, neieviešot šo nodokli, 3% no augstāk minētās summas jeb trīs līdz četrus miljonus eiro Latvija nevar ielikt savā gada budžeta krājkasītē un  novirzīt, piemēram, Latvijas mediju atbalstam.

Tikmēr Kultūras ministrija norādījusi, ka nepieciešams radīt tādu reklāmas nozares regulējumu, kas būtu atbilstošs mainīgajai mediju videi un radītu vienlīdzīgus konkurences apstākļus vietējā tirgū, taču vienlaicīgi ļautu Latvijas satura radītājiem godīgi konkurēt globālajā tirgū.

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!