Statistika Latvijā un pasaulē parāda, ka kibernoziedznieki izmanto arvien radošākas un viltīgākas metodes, kā izkrāpt iedzīvotāju datus. Turklāt, ik gadu arī ievērojami palielinās pastrādāto kiberuzbrukumu skaits. To apstiprina fakts, ka pērn LMT drošības risinājums “Interneta sargs” novērsis rekordlielu kiberapdraudējumu skaitu - 49 miljonus.
Novērots, ka krāpnieki savās shēmās izmanto ne tikai cilvēku neuzmanību, bet arī uzticību populāriem zīmoliem. Piemēram, pērn kibernoziegumos aktīvi tika izmantotas Spotify, Adobe, Euronews un citu zināmu zīmolu lietotnes ar nolūku iegūt iedzīvotāju datus.
LMT atklāj, ka lielāko daļu no 2023. gadā novērstajiem kiberdraudiem veido ļaunatūra, taču joprojām izplatīta ir arī pikšķerēšana. Pērn krāpnieki arvien biežāk izmantojuši cilvēku uzticību populārām lietotnēm. Piemēram, Spotify krāpniecības shēmās tika izmantota dažādos veidos: upurim īsziņā, e-pastā vai čatā tika nosūtīts links uz Spotify pieejamu dziesmu, aicinot to noklausīties. Noklikšķinot uz saites, lietotājs nonāca lapā, kas izskatījās identiska Spotify, un upuris, it kā reģistrējoties savā kontā, neapzināti sniedza datus un informāciju par savu e-pastu, paroli, pieeju Facebook profilam.
LMT Kiberdrošības daļas vadītājs Mārtiņš Kaļķis prognozē, ka,
visticamāk, 2024. gadā apdraudējumu intensitāte saglabāsies augsta.
Arī krāpnieki aktīvi seko līdzi tehnoloģiju attīstībai un izmanto arvien modernākas metodes, tostarp mākslīgā intelekta risinājumus, lai iegūtu iedzīvotājus datus vai pakļautu ierīces. Primāri krāpnieki izmanto cilvēciskās vājības un neuzmanību, tāpēc pastāvīga vērība apvienojumā ar jaunāko kiberaizsardzības līdzekļu pielietojumu, viņaprāt, ir labākā metode sevis pasargāšanai tiešsaistē.