Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) pētnieki izstrādājuši viedos sensorus, kurus var iestrādāt asfaltā vai betonā, lai reāllaikā iegūtu datus par ceļa seguma stāvokli, transporta plūsmu, braukšanas ātrumu un pat automašīnu svaru. Daļa no šiem sensoriem jau ir ieklāta Latvijas ceļos. Kā skaidro RTU pētnieks Jānis Braunfelds, sensori spēj fiksēt temperatūras un deformāciju izmaiņas, ko izraisa transporta kustība un laika apstākļi.
Lai gan ideja šķiet vienkārša – iestrādāt sensoru asfaltā un iegūt datus -, tās īstenošana ir tehniski sarežģīta. RTU zinātnieki testē dažādus materiālus, kuros sensorus “iekapsulē”, lai tie būtu izturīgi pret spiedienu, mitrumu un temperatūras svārstībām. Tajā pašā laikā tiek domāts arī par videi draudzīgiem risinājumiem, lai sensori būtu ilgtspējīgi un droši.
Ceļa segumā parasti neieliek tikai vienu sensoru – tiek veidots vesels sensoru tīkls, kas aptver visu joslu.
Uz vienas transporta ass var būt pat desmit sensori, un, ja novērošana notiek vairākās vietās vienlaikus, sensoru skaits ievērojami palielinās. Pētnieki strādā arī pie tā sauktajiem izkliedētajiem sensoriem. Šis risinājums darbojas kā garš kabelis, fiksējot datus visā tā garumā – līdz pat kilometram.
Šāds risinājums ļaus automatizēti noteikt, vai kravas automašīna nepārsniedz atļauto svaru, bez nepieciešamības to sūtīt uz svariem. Tāpat būs iespējams sekot līdzi transporta plūsmas ātrumam, kas var noderēt satiksmes analīzei un drošībai.
Bez ceļiem šos sensorus var izmantot arī būvniecībā, piemēram, ēku vai industriālo būvju uzraudzībai. Tos iespējams iestrādāt betonā, lai sekotu līdzi tā cietēšanai, temperatūras svārstībām un iespējamām plaisām konstrukcijā. Tas ļaus ne tikai kontrolēt būvniecības kvalitāti, bet arī ilgtermiņā uzraudzīt ēkas tehnisko stāvokli pēc nodošanas ekspluatācijā.